آغاز چهارمین مرحله پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان ژیلا صادقی مجری «بام تهران» رادیو شد + زمان پخش «خجالت نکش ۲» به خانه‌ها می‌آید + زمان اکران آنلاین نشست تخصصی بررسی نظرسنجی روزنامه شهرآرا برگزار شد | شهرآرا، انتخاب اهالی مطالعه در مشهد است قاب‌های افتخار ساره | گذری به آثار درخشان ساره بیات، بازیگر مشهدی سینما، به مناسبت سالروز تولدش «بهتره با سال تماس بگیری» روی آنتن + زمان پخش آموزش داستان‌نویسی | من های دیگر (بخش دوم) سرود سخت افزار اکران «ببعی قهرمان» در شهر‌های بدون سینما کلمات التیام بخش | نگاهی به کتاب «گذر از تجربه‌های تلخ با تغییر قصه‌های زندگی» لیندا کیانی با «ماه پنهان» در راه جشنواره فیلم فجر آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۳) درگذشت «میشل بلان» کارگردان و بازیگر فرانسوی + علت فوت فیلم‌های پلیسی شبکه نمایش در هفته نیروی انتظامی + زمان پخش «علی رهبری» در استانبول روی صحنه می‌رود گزارشی از برگزاری برنامه «هزارتوی روایت» در مشهد جشنواره فیلم کوردیلرا به «آنیتا، گمشده در اخبار» جایزه داد دوبله فیلم «زیر پوست آمریکا» برای پخش از تلویزیون «زخم کاری» و «پوست شیر» از تلویزیون پخش می‌شود؟ داوری ایرج طهماسب و علیرضا خمسه در جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان
سرخط خبرها

قاب‌های افتخار ساره | گذری به آثار درخشان ساره بیات، بازیگر مشهدی سینما، به مناسبت سالروز تولدش

  • کد خبر: ۲۹۲۷۹۹
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
قاب‌های افتخار ساره | گذری به آثار درخشان ساره بیات، بازیگر مشهدی سینما، به مناسبت سالروز تولدش
«جدایی نادر از سیمین» از مهم‌ترین و پرافتخارترین آثار ساره بیات به شمار می‌آید. او با اثر جهانی اصغر فرهادی، توانست به سینمای ایران معرفی شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ساره بیات هرچند زاده ۱۴مهر۱۳۵۸ در تهران است، به دلیل حضور خود و خانواده اش در مشهد، یک بازیگر مشهدی شناخته می‌شود. نسبت او با مشهد بیشتر زندگی در این شهر است. پدربزرگ او (پدر مادرش) مرحوم شهرستانی شهردار پیشین مشهد است.
بیات فارغ التحصیل کارشناسی صنایع فرش و دوره دیده بازیگری در مؤسسه «کارنامه» است که از بیست ودوسالگی (در سال ۸۰) وارد تئاتر شد و از سال۱۳۸۴ با سریال «یک مشت پر عقاب» جلوی دوربین رفت.

نخستین حضور سینمایی او در فیلم «مقلد شیطان» بود. پدر و مادرش مخالف ورودش به عرصه بازیگری بودند؛ به همین دلیل به صورت پنهانی رشته دانشگاهی اش را هنر انتخاب کرد تا مخفیانه وارد عرصه بازیگری شود. ساره بیات علاوه بر بازیگری، طراحی لباس و نقاشی را نیز انجام می‌دهد. از نمونه آثار او می‌توان به فیلم و سریال‌های «عنکبوت»، «هزارتو»، «سمفونی نهم»، «رحمان۱۴۰۰»، «اتاق تاریک»، «زرد»، «بیست ویک روز بعد»، «لابی»، «آااادت نمی‌کنیم»، «خواب زده ها»، «ساکن طبقه وسط»، «لامپ۱۰۰»، «یک مشت پر عقاب»، «بی گناهان»، «بانو»، «دل» و «تیراندازی» اشاره کرد.

مادری، چون حلیمه

«محمد رسول ا... (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از مهم‌ترین آثار بازیگری ساره بیات است. بیات در این فیلم در نقش حلیمه ظاهر شد که دومین دایه محمد پیامبر اسلام (ص)، پس از ثُوَیبه و مادر رضاعی وی بود. این فیلم، داستان دوران کودکی محمد، پیامبر اسلام (ص)، در سده۶ میلادی را روایت می‌کند. داستان از دوران جاهلیت و شرایط اجتماعی زمان تولد محمد (ص) آغاز می‌شود و در دوازده سالگی او به پایان می‌رسد. «محمد رسول ا... (ص)» پرهزینه‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه فیلم سازی تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. 

بیشتر هزینه این فیلم صرف ساخت شهرک سینمایی شده است. بخش‌هایی از فیلم مربوط به واقعه جنگ اصحاب فیل، در آفریقای جنوبی، فیلم برداری شده است. فیلم «محمد رسول ا... (ص)» رکورد‌هایی را برای اولین بار در سینمای ایران ثبت کرده است. این فیلم رکورد پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را نیز شکست. فیلم محمد رسول ا... (ص) در ۱۳۲سالن سینما، فروشی بالغ بر ۱۲میلیاردو۱۸۱میلیون تومان داشته است. این فیلم در هفته آخر آبان۱۳۹۴ نیز فروش ۵۲۵میلیون و۴۳۴هزار تومانی را تجربه کرد.

پیوند ساره با سینما

«جدایی نادر از سیمین» از مهم‌ترین و پرافتخارترین آثار ساره بیات به شمار می‌آید. او با اثر جهانی اصغر فرهادی، توانست به سینمای ایران معرفی شود. بیات در این فیلم، نقش راضیه را بازی می‌کند که مستخدم یک خانواده است. او به همراه دیگر بازیگران «جدایی نادر از سیمین» توانست جایزه «خرس نقره» بهترین بازیگر زن جشنواره بین المللی فیلم برلین را به دست بیاورد. 

کسب جوایزی، چون «بهترین بازیگر زن کانون منتقدان و نویسندگان ایران»، «دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر»، «بهترین بازیگر نقش مکمل زن از انجمن منتقدان فیلم لندن» و «بهترین بازیگر زن (به همراه گروه بازیگران زن فیلم) در جشنواره بین المللی فیلم پام اسپرینگز» از دیگر افتخارات خانم بیات در این فیلم است. «جدایی نادر از سیمین» که محصول سال ۱۳۸۹ است، برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان۲۰۱۲ شد. این فیلم را نشریه گاردین در فهرست ۱۰۰فیلم برتر سینمای جهان که از سال ۲۰۰۰میلادی تاکنون ساخته شده، جای داده است.

هنرنمایی در یک اثر زنانه

فیلم «ناهید» از درخشان‌ترین آثار ساره بیات به شمار می‌آید که در سال۹۳ آیدا پناهنده آن را کارگردانی کرد. بیات در این اثر زنانه، نقش زن جوانی به نام ناهید را بازی می‌کند که از شوهرش احمد به خاطر اعتیاد او جدا شده است و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق تایپ پایان نامه‌های دانشجویی درمی آورد. طبق توافق با همسر سابقش، او تنها در صورتی می‌تواند بچه را نزد خودش نگه دارد که ازدواج نکند. 

ناهید دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم داده، اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند، باوجود میل درونی اش به پیشنهاد مسعود جواب رد می‌دهد. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است، ۲۷آبان۱۳۹۴ در سینما‌های ایران و از ماه فوریه۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه، توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده است.

فصل درخشش فریبا

«فصل فراموشی فریبا»، فیلمی به کارگردانی عباس رافعی، ساخته سال۱۳۹۲ است که بیات با بازی در نقش فریبا در آن می‌درخشد. او در این فیلم، نقش زنی را بازی می‌کند که گذشته نامتعارفش، سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته است و تلاش وی برای فرار از این گذشته، سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می‌زند. بیات برای ایفای این نقش، نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول زن از سی ودومین جشنواره فیلم فجر (سودای سیمرغ) شد.

کسب جوایزی، چون «بهترین بازیگر نقش یک زن»، «در جشنواره بین المللی فیلم راوی»، «بهترین بازیگر زن جشنواره تیبورون آمریکا»، «بهترین بازیگر زن جشنواره بین المللی فیلم ارواین آمریکا»، «بهترین بازیگر زن از جشنواره بین المللی کویینز ورلد»، «نشان بازیگری جشن چلچراغ» و «بهترین بازیگر زن از جشنواره بین المللی فیلم عشق»، از دیگر افتخارآفرینی‌های بازیگر سرشناس سینما برای فیلم «فصل فراموشی فریبا» است.

«عاشقانه»؛ یک رمانتیک ناآرام برای پگاه

مجموعه رمانتیک «عاشقانه»، به کارگردانی منوچهر هادی، در سال های۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ در شبکه نمایش خانگی منتشر شد. داستان این سریال، روایتگر چند خانواده با قصه‌ها و مشکلاتشان است که هر شخصیت، قصه و گذشته مخصوص به خودش را دارد. قصه، حول محور مشکلات زندگی دختری به نام هدیه و در ادامه زنی به نام گیسو وارد زندگی چند زوج می‌شود تا آرامش ظاهری زندگی آنان به آشوب کشیده شود. بیات در این سریال نقش پگاه را که یکی از نقش‌های اصلی سریال است، برعهده دارد. 

بازی او در نقش همسر سهیل با بازی محمدرضا گلزار در فضای مجازی، خیلی بازنشر شد و حتی حواشی زیادی برای این دو بازیگر ایجاد کرد. فصل دوم سریال «عاشقانه» با نام «گیسو» را نیز منوچهر هادی ساخت و ساره بیات نیز در آن حضور داشت. فصل دوم در ۲۲قسمت به پایان ناقصی رسید و ادامه آن در قالب گیسو۲ (عاشقانه۳) با کارگردانی جدید ساخته خواهد شد. ساره بیات در سال۹۶ در هفدهمین دوره جشن حافظ، عنوان بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی را کسب کرد.

درخشش با «زرد» در «شانگهای»

«زرد» فیلمی به کارگردانی مصطفی تقی زاده، محصول سال۱۳۹۵ ایران است. نام اولیه فیلم، «جاده باریک می‌شود» بود که سپس به «زرد» تغییر یافت. این فیلم در مسابقه جشنواره بین المللی فیلم هنر روسیه حضور داشت و توانست دو جایزه اصلی جشنواره یعنی جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه را دریافت کند. «زرد» همچنین در جشنواره بین المللی فیلم شانگهای در بخش مسابقه، جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. در این فیلم، ساره بیات در نقش نهال به ایفای نقش می‌پردازد.

او و همسرش حامد عضو یک گروه علمی جوان هستند که برای اختراعشان به ایتالیا دعوت شده اند. در آخرین روز‌های قبل از سفر بر اثر یک حادثه، بیماری حامد اوج می‌گیرد و حادثه پشت حادثه سفر این گروه را با بحران روبه رو می‌کند. بیات در این فیلم در هجدهمین جشنواره حافظ، نامزد بهترین بازیگر زن شد و در جشنواره فیلم شانگهای، عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

بازی در یک اثر جنایی

فیلم «عنکبوت»، به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد، محصول سال۱۳۹۸ است. داستان فیلم در مورد قاتل سریالی ایرانی، سعید حنایی، ملقب به قاتل عنکبوتی است که شانزده زن را در مشهد به قتل می‌رساند. ساره بیات در این نقش با راننده‌ای روبه رو می‌شود که او را روسپی می‌پندارد و در آنجا بازی بیات به صورت جدی تری آغاز می‌شود. 

با این کار او با برخورد‌های تندی از سوی سعید حنایی (همان راننده) روبه رو می‌شود. سپس زنان فاحشه را ریشه همه بدی‌ها می‌بیند و تصمیم می‌گیرد با از بین بردن آن‌ها جامعه را از شر گناه و فساد خلاص کند. «عنکبوت» در نخستین حضور جهانی اش از تاریخ ۱۶ تا ۲۵مهر۱۳۹۹ در جشنواره بوسان به نمایش درآمد. این فیلم در بهمن۱۴۰۰ در جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و در ۳۰فروردین۱۴۰۱ اکران آنلاین خود را آغاز کرد و توانست نزدیک به ۳ میلیارد تومان بفروشد.

آغاز بازیگری درکنار بازیگران سرشناس

«یک مشت پر عقاب» به کارگردانی اصغر هاشمی اولین تجربه ساره بیات در تلویزیون است. او درکنار بازیگرانی، چون رضا کیانیان، حامد بهداد، علیرضا خمسه، پرویز پورحسینی، احمد آقالو و فریبا کامران نقش آفرینی می‌کند. امیرحسین دانشور، فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت که در حال گذراندن خدمت وظیفه است، درپی درگذشت خواهر دوقلویش، به تهران فراخوانده می‌شود.

پدر او مهندس دانشور از مهندسان قدیمی شرکت ملی نفت است که در اثر حادثه خودکشی دخترش، سکته کرده و بستری شده است. امیرحسین پس از اتمام مراسم، درست در شبی به تبریز برمی گردد که همان روز مردم تبریز طی اقدامی اعتراضی، دفتر حزب رستاخیز را به آتش کشیده اند. این مجموعه تلویزیونی در بهمن ۱۳۸۶ از شبکه ۲ پخش شد.

نقش آفرینی متفاوت در اثری متفاوت

فیلم «آااادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان از متفاوت‌ترین آثار ساره بیات به شمار می‌آید. در این فیلم بیات در نقش مهتاب بازی می‌کند. 

«آااادت نمی‌کنیم» داستان مردی به نام احمدرضا مقدم، استاد برجسته و باسابقه دانشگاه است که شک و تردید‌های همسرش مهتاب به ارتباط او با یکی از دانشجویانش، بسترساز فاجعه‌ای پیش بینی ناپذیر می‌شود. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته و در تاریخ ۱۲خرداد۱۳۹۵ در سینما‌های ایران اکران شد و نزدیک به ۲ میلیارد تومان فروخت. بیات در نشست فیلم در جشنواره فیلم فجر گفته بود: «وسواس و سخت گیری ابراهیمیان امری بجاست و لازم است یک کارگردان چنین وسواسی داشته باشد تا بتوان به نتیجه کار اعتماد کرد».

علاقه به سبک هنری کارگردان

فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن در سال ۹۳ ساخته شد و ساره بیات درکنار سعید آقاخانی ایفای نقش کرد. این فیلم، داستان مردی است که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده است، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به دید مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. 

بیات علاقه شخصی اش به سبک مؤتمن در فیلم سازی و کار با این کارگردان را عامل مهم همکاری اش و کارگردانی مؤتمن را همراه با شرافت و آرامش دانست و گفت: «در کار من هیچ تعمدی وجود ندارد و من با توجه به کارگردان و فیلم نامه و بدون قصد قبلی، نقشی را انتخاب می‌کنم و نقش‌هایی که بازی کردم، از نظر خودم متنوع هستند». این فیلم در سال۱۳۹۴ اکران شد و توانست ۱۳۰ میلیون تومان بفروشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->